10 stycznia 2021 10 minut czytania Bartłomiej Giedyk

Nagłówki HTML – jak z nich korzystać?

W optymalizacji tekstów pod kątem SEO istotną rolę odgrywa wdrożenie właściwej struktury nagłówków HTML. Uporządkowany układ treści to nie tylko udogodnienie dla użytkowników, którym łatwiej odnaleźć się w tekście, ale również ważny czynnik pozwalający robotom wyszukiwarek na lepszą interpretację treści.

  • Nagłówki HTML to wyróżnione graficznie fragmenty tekstu podkreślające jego poszczególne składowe
  • Nagłówki służą do strukturyzowania treści
  • Roboty wyszukiwarek za pomocą nagłówków mogą lepiej interpretować treści znajdujące się na danej stronie

Spis treści

  1. Czym są nagłówki HTML?
  2. Dlaczego warto używać nagłówków na stronie?
  3. Nagłówek H1
  4. Hierarchia nagłówków na stronie
  5. Jak tworzyć optymalną strukturę nagłówków?
  6. Jak nie należy tworzyć nagłówków na stronie?
  7. Narzędzia do analizy nagłówków HTML

Nagłówki HTML to graficznie wyróżnione fragmenty tekstu, służące do podkreślenia jego poszczególnych składowych, a także podziału tekstu za pomocą tytułów i śródtytułów, co pozwala na jego uporządkowanie i ustrukturyzowanie.

Na stronach internetowych możemy wykorzystywać sześć rodzajów nagłówków, zaczynając od najważniejszego nagłówka H1, poprzez nagłówki niższego rzędu H2, H3, H4, H5 i kończąc na nagłówku H6, który pod względem hierarchii nagłówków na stronie jest najmniej istotny i charakteryzuje się również najmniejszym rozmiarem. Najczęściej stosowanymi nagłówkami są nagłówki H1-H3, pozostałe znaczniki rzadko pojawiają się a stronach internetowych.

Istnieją różne opinie odnośnie tego jak ważne jest wykorzystywanie nagłówków na stronie i jaki mają one wpływ na pozycjonowanie serwisu w wyszukiwarce. Jednak poprawne ich umiejscowienie może przynieść wiele korzyści.

Przede wszystkim, podstawową rolą nagłówków jest ustrukturyzowanie treści na stronie w taki sposób by była ona jak najbardziej przejrzysta i czytelna.

Tym samym, nagłówki ułatwiają użytkownikom zapoznanie się z treścią danej podstrony. Już na pierwszy rzut oka, na podstawie samych nagłówków, jesteśmy w stanie stwierdzić o czym jest dany tekst i czy chcemy pozostać na stronie, by dokończyć jego czytanie. Za ich pomocą jesteśmy w stanie stworzyć odpowiednią strukturę i hierarchię tekstu. Podział treści za pomocą dobrze dobranych nagłówków, które odznaczają się na jego tle, pozwoli również użytkownikowi zdecydować, które fragmenty są dla niego najbardziej istotne i gdzie znajdzie odpowiedzi na nurtującego go pytanie, które przywiodło go na daną stronę. Jeśli będzie on w stanie łatwo zlokalizować interesujące go informacje, to istnieje szansa, że zostanie w naszym serwisie dłużej.

Nagłówki pomagają również robotom wyszukiwarek, które za ich pomocą mogą zrozumieć strukturę danego tekstu oraz lepiej interpretować treści znajdujące się na danej podstronie. Dlatego ważne jest aby nagłówki zawierały istotne dla danej podstrony frazy kluczowe. Z kolei umieszczanie w ramach nagłówków fraz „zobacz więcej” czy „czytaj dalej” nie ma większego uzasadnienia pod kątem SEO.

Innym powodem, dla którego na naszej podstronie powinny znajdować się znaczniki nagłówków jest również to, że w niektórych sytuacjach, gdy Google nie jest w stanie odnaleźć lub przeprocesować metaznacznika <title> może wyświetlić w wynikach wyszukiwania inny fragment tekstu znajdujący się na podstronie. Tym fragmentem często może być właśnie nagłówek H1.

Nagłówek H1 to najważniejszy nagłówek znajdujący się na danej podstronie, zazwyczaj jest on większy niż pozostały tekst i od razu rzuca się w oczy. W przypadku wpisu blogowego lub artykułu powinien on pełnić funkcję tytułu, a w przypadku innych podstron opisywać jej tematykę i jasno dawać do zrozumienia, zarówno użytkownikom, jak i robotom indeksującym, co znajduje się na tej podstronie.

Wśród specjalistów SEO istnieją odmienne opinie co do tego czy na stronie może znajdować się więcej niż jeden nagłówek H1. Sama firma Google przyznaje, że dość elastycznie podchodzą do liczby nagłówków na stronie i pojawienie się więcej niż jednego nagłówka H1 nie wpłynie negatywnie na pozycję serwisu w wyszukiwarce. John Mueller (Senior Webmaster Trends Analyst w Google) na Twitterze przyznaje, że na danej podstronie możemy wykorzystywać tyle nagłówków H1, ile tyle chcemy.

Multiplikacja nagłówków H1 a stanowisko Google
Multiplikacja nagłówka H1 a stanowisko Google

Jeśli jednak spojrzymy na to zagadnienie z punktu widzenia użytkownika, więcej niż jeden nagłówek H1 może zaburzyć strukturę informacji i sprawić, że treść może być zwyczajnie trudniejsza w odbiorze. Bo przecież nie zdarza się by jeden artykuł miał dwa, różne tytuły. Nagłówek H1 powinien jasno opisywać zawartość podstrony i możliwie najlepiej odpowiadać na zamiary użytkownika. Dlatego też powinien zawierać istotne słowa kluczowe, tak by przekonać użytkownika, że na danej stronie znajdzie to czego szuka i zachęcić go tym samym do czytania dalej. To samo tyczy się robotów wyszukiwarek, które analizując czy dana podstrona odpowiada na zapytanie użytkownika, wezmą pod uwagę słowa kluczowe w niej zawarte, a zwłaszcza te zawarte w H1, która jest przecież najważniejszym nagłówkiem na stronie.

Pozostałe nagłówki, mogą być natomiast wykorzystywane tak często jak tylko uznamy za stosowne w kontekście danego wpisu.

Podczas Google Webmaster Central office hours z 7 sierpnia 2020 roku, John Mueller odpowiedział m.in. na pytanie odnośnie hierarchii nagłówków. Zgodnie z tą wypowiedzią roboty Google’a nie przywiązują zbyt dużej wagi do hierarchii nagłówków, jednak pozwala im ona lepiej zrozumieć o czym jest dany fragment tekstu.

„And when it comes to text on a page, a heading is a really strong signal telling us this part of the page is about this topic. Whether you put that into an H1 tag or an H1 tag or H5 whatever, that doesn’t matter so much. But rather kind of this general signal that you give us that says, this part of the page is about this topic. And this other part of the page is maybe about different topic.”

John Mueller
Hierarchia nagłówków na stronie a stanowisko Google
Hierarchia nagłówków na stronie a stanowisko Google

Do podobnego wniosku doszła firma Moz, która na swoim blogu przeprowadziła test, mający sprawdzić jak ważna jest poprawna struktura nagłówków. Postanowili oni na połowie podstron wykorzystać nagłówki H2, jako tytuły tekstów, zamiast nagłówków H1, a na pozostałych podstronach zastosować klasyczną strukturę nagłówków. Okazało się, że zastosowanie standardowej hierarchii nie wpłynęło w istotny sposób na ruch organiczny na tych podstronach. 

Bazując na tych informacjach możemy wysnuć wniosek, że zaburzona hierarchia nagłówków na stronie nie musi negatywnie wpłynąć na jej pozycję w wyszukiwarce. Może ona jednak znacznie utrudnić użytkownikom zapoznanie się z treścią danej podstrony. 

Mimo tego, iż istnieją różne poglądy na to jak istotne są nagłówki w kwestii pozycjonowania strony w wyszukiwarce, warto zadbać o to, by były one przygotowane zgodnie z kilkoma zasadami.

1) Nagłówki powinny zawierać istotne frazy kluczowe, jednak powinny wyglądać możliwie naturalnie, a nie stanowić zlepek słów, umieszczonych tam tylko po to by „upchnąć” na stronie jak najwięcej fraz. Najważniejsze słowa, które najlepiej oddają tematykę podstrony powinny znaleźć się w nagłówku H1. Z kolei w nagłówkach niższego rzędu warto umieścić synonimy lub odmiany danej frazy.

2) Liczba nagłówków powinna być dostosowana do danej podstrony i tego co chcemy przekazać użytkownikom. Powinny one w jasny i logiczny sposób dzielić treści na stronie. Nie powinno być ich jednak zbyt dużo, bo wtedy mogą utrudnić odbiór informacji.

3) Optymalnym rozwiązaniem jest zachowywanie hierarchii nagłówków, tak by nagłówki niższego rzędu następowały po ważniejszych nagłówkach, by w ten sposób tworzyć przejrzystą strukturę informacji na stronie. Oznacza to, że po nagłówku H1 powinien następować nagłówek H2, następnie H3 itd. Taką strukturę nagłówków można porównać do książki, gdzie nagłówek H1 to jej tytuł, nagłówki H2 to nazwy poszczególnych rozdziałów, a pozostałe znaczniki stanowią śródtytuły, na które może, ale nie musi, być podzielona książka.

4) Nagłówki nie powinny być zbyt długie. Najlepiej by w treściwy sposób przekazywały najważniejsze informacje. Zdecydowanie powinno się unikać zamieszczania całych akapitów w formie nagłówków.

5) Nie zaleca się duplikowania nagłówków na kilku różnych podstronach danego serwisu, zwłaszcza w przypadku nagłówków H1. Każda podstrona powinna posiadać unikalny nagłówek H1, aby roboty Google nie potraktowały podstron jako swoich duplikatów i w efekcie nie zakwalifikowały jednej z nich jako nieistotnej dla użytkowników, co może skutkować tym, że ta podstrona nie będzie pokazywać się w wynikach wyszukiwania.

6) Ważną kwestią o której warto wspomnieć jest również fakt, że nagłówki powinny być w formie tekstowej, tak aby roboty wyszukiwarki mogły zapoznać się z ich zawartością. Należy więc unikać umieszczania plików graficznych jako nagłówków co można zaobserwować w niektórych serwisach, które w ramach nagłówka H1 umieszczają na stronie np. logo swojej firmy.

  • Nagłówki nie powinny być zbyt długie,
  • W strukturze nagłówków nie należy uwzględniać linków wewnętrznych,
  • Nie powinno się również uwzględniać elementów pustych,
  • Nagłówki powinny stanowić element hierarchizacji treści, a nie stylizacji,
  • Jak już zostało wspomniane, istnieją różne opinie co do tego czy na danej podstronie może być więcej nagłówków H1, jednak sugerujemy nie multiplikować nagłówków H1,
  • Nie powinno się również duplikować tych samych nagłówków na różnych podstronach.

Jeżeli chcemy przeanalizować nagłówki znajdujące się na naszej stronie i upewnić się czy są one utworzone w poprawny sposób musimy najpierw sprawdzić jak obecnie się one prezentują. W tym celu możemy wykorzystać np. jedno z poniższych narzędzi SEO:

Screaming Frog – który pozwoli nam przeanalizować wszystkie podstrony naszego serwisu pod kątem występowania najważniejszych nagłówków H1 oraz H2. Za pomocą tego narzędzia  szybko sprawdzimy, które podstrony posiadają uzupełnione nagłówki H1 i H2, na których podstronach ich brakuje, a także czy poszczególne nagłówki nie są w naszym serwisie powielone lub wyjątkowo długie.

Screaming Frog
Screaming Frog

Innym sposobem na szybkie przeanalizowanie struktury nagłówków na konkretnej podstronie jest skorzystanie z różnego rodzaju wtyczek jak np. Seo Meta in 1 click, która pozwoli nam zobaczyć wszystkie nagłówki, wdrożone na danej podstronie, w kolejności w jakiej występują one w kodzie HTML.

Seo Meta in 1 Click
Seo Meta in 1 Click

Seo Meta in 1 Click - analiza nagłówków
Seo Meta in 1 Click – Analiza nagłowków
Blog
  • 23 maja 2024
    Podsumowanie pierwszego Google Search Central Live w Polsce – czy było warto?
    Emilia Pikora
  • 11 grudnia 2023
    Link Juice – SEOwy napój mocy
    Jan Raszyński
  • 27 listopada 2023
    Pozycjonowanie strony na WordPressie. Praktyczne porady
    Jakub Iżycki
  • 13 listopada 2023
    Keyword stuffing – co to jest i jak działa na wyszukiwarkę?
    Mateusz Surowiec
  • 16 czerwca 2023
    Linkowanie wewnętrzne w SEO — klucz do sukcesu Twojej strony
    Marketing Match
  • 7 grudnia 2022
    Link kanoniczny — co to jest i kiedy używać kanonicznych adresów URL?
    Natalia Koncewicz
  • 9 listopada 2022
    Skuteczne YouTube SEO w 8 krokach
    Olga Zboina
  • 20 lipca 2022
    Raport SEO — co daje i z czego powinien się składać?
    Natalia Koncewicz
  • 6 lipca 2022
    Analiza konkurencji SEO. Jak ją znaleźć? Jaki ma wpływ na działania?
    Adriana Koczoń
  • 11 maja 2022
    Aktualizacja algorytmu Google ‘FRED’ – czyli jakość, jakość i jeszcze raz jakość
    Jan Raszyński
  • 13 kwietnia 2022
    Mobilegeddon – armagedon czy straszak Google?
    Jan Raszyński
  • 9 marca 2022
    Core Web Vitals – podstawowe wskaźniki internetowe, czy zmienią oblicze SEO? – Opinie ekspertów
    Jan Raszyński
  • 9 lutego 2022
    Pozycjonowanie stron i sklepu internetowego w Shoper
    Marketing Match
  • 12 stycznia 2022
    Jak zoptymalizować treści pod SEO dzięki Surfer?
    Natalia Koncewicz
  • 25 listopada 2021
    Czym jest lokalne SEO?
    Olga Zboina
  • 1 września 2021
    Google update – aktualizacje algorytmu w zwierzęcym wydaniu
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2021
    Osierocone strony (orphaned pages): czym są i jak sobie z nimi radzić?
    Jacek Wawryszczuk
  • 28 lipca 2021
    Wyszukiwanie głosowe a SEO – czy nadszedł już czas na optymalizację?
    Natalia Koncewicz
  • 13 kwietnia 2021
    SEO dla Google vs Bing vs DuckDuckGo
    Olga Zboina
  • 31 marca 2021
    23 wtyczki SEO do Google Chrome, które ułatwiają specjalistom SEO życie
    Jacek Wawryszczuk
  • 17 marca 2021
    Błędy 404 „Strona nie istnieje” – Megaporadnik SEO
    Patryk Bosek
  • 17 lutego 2021
    PageRank Google – jak ustalana była do niedawna wartość stron internetowych przez roboty Google?
    Bartłomiej Giedyk
  • 3 lutego 2021
    Przyjazne Adresy URL – jak tworzyć linki zgodne ze sztuką SEO?
    Jacek Wawryszczuk
  • 20 stycznia 2021
    Meta description – co to jest, jak je tworzyć?
    Olga Zboina
  • 6 listopada 2020
    Jak zadbać o SEO w kontekście Black Friday?
    Bartłomiej Giedyk
  • 1 października 2020
    Nowa funkcjonalność Linkbuildingowa w Ahrefsie – Link Opportunities
    Jan Raszyński
  • 28 kwietnia 2020
    Wizytówka Google Moja Firma – jak promować firmę na rynku lokalnym?
    Jan Raszyński
  • 26 sierpnia 2019
    Optymalizacja i pozycjonowanie – podstawowe narzędzia SEO
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2019
    Linkowanie wychodzące
    Patryk Bosek