Huawei Ads — co to jest i z czym to się je?
W skrócie — Huawei Ads to platforma reklamowa podobna do Google Ads czy Bing Ads, która pozwala docierać do użytkowników urządzeń Huawei. Jest systemem samowystarczalnym i hermetycznym. Na rynku pojawia się coraz więcej nowych urządzeń opartych wyłącznie o ekosystem Huawei — stopniowo wzrasta więc liczba użytkowników, do których dotarcie poprzez pozostałe środowiska reklamowe będzie praktycznie nie do zrobienia.
Użytkownikom urządzeń Huawei (których obecnie jest ponad 600 milionów) będą wyświetlane reklamy zarówno w przeglądarce mobilnej, jak i w aplikacji — dokładnie tak, jak chociażby w systemie Google Ads. W Polsce obecnie jest ponad 6,3 mln użytkowników posiadających Huawei ID (unikalne konto, które daje dostęp do wszystkich usług) i ponad 2,2 mln użytkowników miesięcznie aktywnie korzystających ze sklepu z aplikacjami. Huawei ma więc spore grono odbiorców do zagarnięcia.
Treści reklamowe w tym środowisku mogą być wyświetlane nie tylko w aplikacjach i usługach własnych Huawei (takich jak Huawei AppGallery, Huawei Video, Petal Search czy Huawei Browser), ale również w aplikacjach firm partnerskich (zintegrowanych z Huawei Ads za pomocą Ads Kit). Na polskim rynku dostępnych jest na razie ok. 15 000 aplikacji zintegrowanych z Ads Kit.
Jakie kampanie są dostępne w Huawei Ads?
Działania reklamowe na platformie Huawei Ads można prowadzić w ramach trzech podstawowych kanałów, które stanowią odpowiedniki formatów dobrze znanych z innych systemów reklamowych. Są to:
- Inn-App Display — sieć reklamowa Huawei, w której możemy docierać do odbiorców w aplikacjach Huawei oraz u partnerów,
- AppGallery – sklep z aplikacjami Huawei, czyli kanał skoncentrowany na zwiększaniu liczby pobrań aplikacji,
- Petal Search — wyszukiwarka, w której targetowanie odbywa się na bazie słów kluczowych wpisywanych przez użytkownika.
Na czym dokładnie polegają powyższe rodzaje kampanii?
Kampania In-App Display:
Jest to kampania w sieci reklamowej. Może być optymalizowana pod jeden z trzech celów: promocję strony internetowej, zaangażowanie w aplikacji oraz pobranie aplikacji.
Rozliczenie następuje w modelach CPI, CPM lub CPC, a rozbudowane zasoby analityczne dają możliwość dokładnego i unikalnego targetowania np. po lokalizacji, cenie czy modelu urządzenia, wykonywanym zawodzie, zachowaniach podejmowanych w aplikacjach czy zainteresowaniach odbiorcy. Bardzo obszerna jest również lista formatów reklamowych.
To rozwiązanie jest dedykowane dla klientów, którzy chcą wypromować aplikację, zwiększyć liczbę pobrań i dotrzeć do nowych użytkowników. Można realizować cztery typy kampanii, z których wszystkie są rozliczane w modelu CPD (cost per download):
- Featured Page — użytkownikowi prezentowany jest widok przedstawiający zbiór proponowanych aplikacji (tworzony w oparciu o aplikacje pobrane przez innych użytkowników),
- Ranking najczęściej pobieranych aplikacji — prezentuje najpopularniejsze aplikacje w danej kategorii,
- Słowa kluczowe — użytkownik otrzymuje propozycje aplikacji do pobrania na podstawie wyszukiwanej przez niego frazy,
- Aplikacje Rekomendowane — promowana aplikacja pojawia się na ekranie w momencie uruchomienia nowego urządzenia lub przywrócenia go do ustawień fabrycznych, zachęcając użytkownika do automatycznego pobrania aplikacji.
Trzecią możliwością jest realizowanie kampanii poprzez Petal Search (dedykowaną wyszukiwarkę Huawei), czyli na podstawie słów kluczowych wyszukiwanych przez użytkownika. Do dyspozycji mamy dwa modele kampanii:
- dobrze znane ze środowiska Google reklamy tekstowe bazujące na wpisanym przez użytkownika słowie kluczowym,
- kampanie shoppingowe, które działają na bazie feedu produktowego.
Czy warto korzystać z Huawei Ads?
Pojawienie się nowej platformy reklamowej za każdym razem wywołuje poruszenie i stawia reklamodawców przed dylematem — iść w to, czy nie iść? Huawei Ads to twór wciąż dosyć świeży. Z jednej strony daje ogromne możliwości zasięgowe — liczba aktywnych użytkowników tego ekosystemu jest naprawdę pokaźna. Dużą zaletą jest też na pewno niewielka konkurencja wśród reklamodawców — Huawei ma jeszcze do pokonania długą i wyboistą drogę, zanim stanie się godnym rywalem Google pod względem popularności. Ma to jednak swoje plusy — na razie dotarcie reklamami do odpowiedniej grupy docelowej jest w tym systemie niedrogie i skuteczne. Kolejnym plusem, który mocno zazębia się z poprzednimi, jest specyfika grupy użytkowników urządzeń Huawei. Są oni praktycznie odcięci od Google, można do nich dotrzeć jedynie reklamami w tej dedykowanej sieci. Dodatkowo możliwe, że Huawei będzie liderem pod kątem dokładności i zaawansowania gromadzenia danych, co pozwoliłoby na niezwykle precyzyjne docieranie do pożądanej grupy docelowej.
Jak widać, plusów Huawei Ads jest całkiem sporo, przynajmniej teoretycznie. Czy są jakieś minusy? Cóż, obecnie jest dość niewiele statystyk i case studies dotyczących wyników sprzedażowych na tej platformie. Obietnice są duże, natomiast rzeczywiste rezultaty mocno od nich odbiegają (przynajmniej w moim doświadczeniu). Ogromne możliwości zasięgowe są oczywiście istotne i zachęcające, ale dla żądnych konwersji biznesów e-commerce może to nie być wystarczający argument.
To jak, Huawei Ads — hot or not, warto czy nie warto? To, co z pewnością warto zrobić na samym początku to sprawdzić, jaką część ruchu serwis pozyskuje z urządzeń Huawei organicznie. Jeśli jest to satysfakcjonujący procent — może należy przetestować to źródło. Jeśli jest to mikro kawałek — może lepiej nieco się wstrzymać. Coś, na co liczy wiele osób z branży to pojawienie się większej ilości danych, wniosków i materiałów know-how dotyczących tego ekosystemu.